En uge eller 14 dage på højskole?
Faglig forkælelse
Økologisk |dq|Guld|dq| køkken
Tid til fordybelse
Forundringens Have
Vesterhavet
Vestjyllands Højskole

Vinterhilsen 2015-16

Forstander Else Mathiassen kigger tilbage på højskolens virke i årene 2015 og 2016.

God læselyst!

Træhåndværk & Design

Har du lyst til at bruge dine hænder til kreativ og praktisk arbejde?
Vælg faget Håndværk og design på Vestjyllands Højskole og genfind din indre håndværker!

Faget Håndværk og design tager udgangspunkt i dit personlige udtryk og design. Vi vil arbejde med f.eks. knivfremstilling, lamper, knivblokke, æsker, køkkengrej, trædrejning og design af mindre taburetter, stole, borde, skulpturer og meget mere.

Undervisningen tager udgangspunkt i teknik og materialekendskab samt indføring i brugen af forskellige maskiner og håndværktøj.
Gennem tegning, idéudvikling og arbejdet med former styrker og dyrker vi det personlige udtryk, det unikke formsprog og det gode håndværk. Faget består af en kombination af både fastlagte og selvvalgte opgaver, hvor undervisningen vil være både individuel og fælles. Træ og jern/stål er hovedmaterialerne, men vi vil desuden arbejde med materialer som gevir, læder, bark og meget mere.
Motion og frisk luft indgår også i faget – at kunne flække sit eget brænde præcist og råt med økse er et absolut must for enhver kvinde og mand!
Træhåndværk og design er for alle uanset færdigheder.

Faget er 2 timer om ugen.
Underviser: Tage Jepsen
Bemærk: Faget udbydes kun i foråret.

Permakultur på skemaet

I efteråret 2016 sætter Vestjyllands Højskole et fag om ‘permakultur’ på skemaet. Faget skal styrke elevernes evne til at bidrage konstruktivt til den grønne omstilling, noget der ligger højskolen meget på sinde – og som eleverne efterspørger:

Forstander Else Mathiassen udtaler:
’Vores elever er meget bevidste om, at opgaven for deres generation er at skabe et mere bæredygtigt samfund. Men de føler sig ofte magtesløse, ensomme eller usikre på, hvordan man kommer i gang. Vi håber permakulturfaget kan være med til at give dem konkrete redskaber til at skabe den virkelighed, de gerne vil leve i’.

’Permakultur’ er sidste nye skud på stammen af fag på højskolen, der har bæredygtig udvikling, grønt iværksætteri og madkultur som omdrejningspunkt. Skolen har desuden sit eget energisystem, med jordvarme, vindmølle og solfangereder, der sikrer at elektricitet og varme er CO2-neutral. Køkkenet har guldmærket i økologi og der er anlagt en økologisk forsøgshave, Forundringens Have. Både drift og undervisning understøtter derfor en ’bæredygtig dannelse’ af elever, kursister og lokalsamfund.

Højskolelærer Rane Baadsgaard Lange, siger om det nye fag:
’Permakultur-tænkningen har nogle rigtig gode forslag til, hvordan vi kan indrette vores hverdag, vores lokale fællesskaber og de store systemer på en måde, der tager hensyn til både mennesker og natur. Permakulturen er mest kendt for sit radikale bud på, hvordan vi kan dyrke vores mad på en mere bæredygtig måde. Men det er meget mere end en havebrugsteknik. Det er et helhedsorienteret designredskab, som kan hjælpe os til finde gode løsninger på de udfordringer vi står overfor’.

Han fortsætter: ’Permakultur handler ikke blot om at gøre vores økologiske fodaftryk mindre. Det handler først og fremmest om at, at hjælpe vores elever til at blive en kreativ forandringskraft i samfundet. De skal lære at tænke i løsninger – så de kan sætte et positivt fodaftryk på kloden og vores fælles fremtid.’

Faget arrangeres i samarbejde med Permakulturhaven Myrrhis, der ligger i økolandsbyen Friland. Dette gør det muligt for eleverne at tage det internationale anerkendte ”Permakultur Design Certifikat” som en del af deres højskoleophold. Certifikatet er første trin mod en egentlig uddannelse i permakultur design – det næste er at tage et diplom gennem det danske eller internationale netværk.

Karoline Nolsø Åen, indehaver af Permakulturhaven Myrrhis, fortæller:

’Vi er meget glade for at permakultur kommer på skemaet på Vestjyllands Højskole. Vi får mange henvendelser fra unge mennesker, der ønsker at lære mere permakultur og bidrage til, at vores jord bliver behandlet på en anden måde.  Lige nu er der ingen uddannelsesinstitutioner, der har et tilbud til dem – og så må vi jo skabe et alternativ.’

Gatronomisk "guld" oplevelse

Faglig forkælelse

Nyheder